Op de hoek van het stadhuis aan de Markt in Den Briel trof je in het verleden oudere Briellenaren aan die ongezouten in het Brielse dialect, de Brielse bijzonderheden bespraken. Dat heet klappen.


Tegenwoordig staan de Briellenaren niet meer op de hoek, maar klappen op het internet met name op Facebook. Wat daar allemaal serieus, kritisch, met een knipoog of korreltje zout ter sprake komt, is hier te lezen omdat we deze oude traditie - De Brielse Klaphoek - zolang mogelijk in ere willen houden.

zaterdag 26 september 2015

BELLEBLAAS PIETEN














Toon:
Goeie mogge vriende. Leuk da je der ook ben Caroek!
Caroek:
Ja,… gistere kon 'k nie.
Dricus:
Hoezo kon je nie Caroek?
Caroek:
Man,… 'k zat tot me nek toe onder de beton. Eer da'k da allemaal van me eenmeterzevenenvijftug had afgespoeld, was'k ure verder.
Gerrit:
Hebbie dan geen kango?
Dricus:
Daar hebbie slimpie weer. Da ken toch helemaal nie oelewappert! Dan wor je helemaal geëlektrificuseerd man en krijg-ie allemaal krulle in je haar! 
Jodie: 
Effe wa anders jonges. Zitte de maste alweer op ut geuzeschip?
Crea: 
'K hoorde da die maste weke lang in de tuin stonde bij de schipper van De Prince Admirael. 
Toon:
Ut mo toch nie gekker worre!
Largo: 
Ja,… da klop wa Crea zeg! Ze hadde die stukke mast in de tuin van de schipper gezet want de Zwarte Pieten moste oefene in mastklimme.
Dricus:
Da hoorde ik ook. En ze vertelde ook dat een van de Deuren de maste had ingesmeerd met groene zeep. 
Largo: 
Ja,… en Jasperina de Man vertelde me da de Pietepakke nou helemaal onder de zeepsop zitte wa ze der nie uit krijge. Een grote sopzooi!
Toon:
Das mooi, dan krijge we un intocht met Belleblaas Piete!
Jodie: 
Nou 't is allemaal wat! Ut wor hoe langer hoe gekker in ons Brieltje. Da'k da allemaal nog mag mee make op me ouwe dag. 
Dricus:
Ja azie oud wor, ken je heel wa mee make! 
Caroek:
Nou,… ik teken der voor! Ben net veertug geworre dus as'k net zo oud as Jodie mag worre, heb'k nog minstes veertug jaar tegoed!
Crea: 
Ja jij wel. Voor mijn ga die vlieger nie meer op! Ik ben al bijna over de houdbaarheids datum. Hi…hi... 
Gerrit:
Wie wil der nou een vliegert voor jou opzette? Jij loop nachte lang over de walle om te kijke of ter soms iemand - behalve je hond - op je af komp vliege. Ja,… ze hebbe je gisteru ook weer zien lope met un paar stalkers. 
Largo: 
Doe nie zo jeloers man. Jij ken nog nie allenug je broek ophale dus hou je vervelende waffel!
Toon:
Nou mense,… ut was weer effe gezellug, 't wor tijd op huis an te gaan voor da ut schuim op me bek komp te staan of uit me ore komp. Tot de vollegunde keer maar weer. 
Aju paraplu!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten